11 April 2016

Kem Ulu Perdik (Hulu Langat)

Setelah jarang menaip

8 April 2016

Setelah bertahun2 tak pergi kem akhirnya ada orang ajak aku pergi camping sebab tak cukup orang. XD Hahaha, rezeki aku jugak lah terpilih. Kolej aku tak de buat kokurikulum pun. Ikut suka lecturer kalau diorang nak buat aktiviti. Tu pun kalau ada. So, kem ni aku ikut anjuran belia titiwangsa dan setiawangsa. Dan disebabkan lokasi kem ni dekat dengan rumah aku, aku suruh orang bas tu ambik dekat bas stop depan rumah aku (kalau tak kene tunggu kat depan kolej).

Packing barang semua complete, bawak beg laptop je pergi sana, tak perlu pun bawak bagasi bagai sebab lelaki kan simple je~ tak gitu?

Sampai kat sana (pukul 6 petang) terus dibahagikan kepada empat kumpulan. Aku masuk kumpulan tiga. Time ni aku suka gila semua team mate aku. Memang not bad perangai diorang. Sporting. Disebabkan aku dipilih sebagai team leader secara 'tidak' sukerela, aku pun okay je. Sebab dah biasa handle kumpulan lagi2 assignment group. Masa sampai kat tapak kem, aku pilih port baek punya untuk memasak (kena masak sendiri, bahan2 diberi). Dah masak, kemas2 bagai sampai lah sesi tengah malam. Ntah macam mana pulak aku terpaksa tukar kumpulan. SH**. Chemistry aku dah ngam tetiba plak kene tukar. Dah la port memasak aku tak stratergik untuk team baru nih. Tapi tak per ni semua pengalaman. Bukan selalu pun aku rasa. Aktiviti tengah malam...... aku tak ingat nama aktiviti tu~ hehe

Kesimpulan cerita: Semua kene tukar kepada team baru, dan aku tak jadi leader, dan port memasak tak strategik, dan team mate aku agak berterabur sikit sebab aku pun tak hafal sangat time ni. Aku hanya mengikut arahan sahaja. Apa boleh buat~ aku bukan leader punn, he~~




9 April 2016

Hari kedua, masa tengah2 pagi buta pukul 3 pagi kene buat night walk (jalan sensorang kat tengah2 hutan). Walaweyhhhhh~~~ aku excited tahab dolce and GABANna. Time ni sumpah kelakar perangai masing-masing. Ada yang dah jalan sanggup patah balik kat tempat mula. Ahaks XD. Ada yang menangis, berlari mengalahkan usain bolt, menyanyi, cakap sensorang dan macam2 lagi. Aku dengan member aku steady je menikmati permandangan alam walaupun tak nampak ape. Lopak2 air kat jalan tu semua aku elak.

Lepas sarapan buat stretching panaskan badan, untuk aktiviti satu hari. *Kene gelek pinggang bhai~

After that, ada latihan dari JPAM (Jabatan Pertahanan Awam Malaysia) untuk membantu mangsa yang cedera atau mangsa bencana alam. Lawak jugak lah cara penyampaian diorang. Lepas tu buat praktikal sikit, diorang ajarkan.

Tengah hari. Masa ni kami belajar cara tengok kompas. Tentukan arah dari peta, koordinat dan bearing. Semuanya basic dan aku ada belajar sikit2 dulu sebab aku pengakap. Lepas tu kami belajar ikat tali. 6 atau 8 ikatan kalau tak salah. Yang ni pun aku ada belajar sikit2 masa aku pengakap dulu. Tapi haprak lupa, kene belajar balik..... ehee~

Petang pulak aku semakin menggila excited sebab pergi hiking. Perghhh, jalan nak naik atas tu memang semula jadi. Masuk hutan kowt. Sampai lah atas sekali kami jumpa air terjun dan mandi serta lepak2 kat situ. Time ni dah dua hari aku tak mandi sebab tak de peluang. Biasenye lap2 badan je sebab port mandi takde. Kitorang camping kat hutan bukan kat resort.



Kesimpulan cerita: MasyaAllah permandangan dia cantik yang amat kat air terjun tu. Bende paling spoil handset sony z ultra aku rosak untuk kali kedua minggu lepas dengan kecederaan parah. Duit lagi nak kene repair. Haish, ni lah jadi kalau tangan manusia2 rakus yang pegang. So semua gambar aku letak gambar dari google je la. Nak repair takde duit. Nak selfie pun tak dapat T_T.



10 April 2016

Hari terakhir bangun lambat. Nak tau apa aku lalui masa malam2 tadi? Khemah aku bocor dan air masuk banyak gila. Khemah lain masuk jugak setitik2. Sampai khemah aku dah jadi lopak air kat dalam tu. Entah2 ada ikan berenang. So malam2 hujan tu aku lepak kat luar bahagian kanvas tempat memasak kumpulan lain. Lepak2 ngan member kolej aku masak air sebab haus gabanNa. Lepas hujan reda kawan aku terpaksa korbankan tuala dia untuk lap air kat dalam khemah tu, pastu tidur je la walaupun basah2 skit. Pengalaman kan~

Pagi ada dua aktiviti dan lepas tu memasak. Masa ni la packing barang sebab nak balik, lipat khemah, dan bersihkan kawasan sekitar. So masa ni aktiviti bebas skit. Aku pun pishang gak sebab tak boleh snap gambar dan selfie2. So melangok aku duduk kat bawah pokok.

Bas pun sampai pada pukul 3 petang. Dan macam biasa aku pun dihantar kat bas stop depan rumah aku. Tak payah jauh2 nak pergi kolej pun.

Kesimpulan cerita: Aku dapat 3 sijil masa menyertai kem ini. Salah satu sijil adalah dari JPAM. Dan kem ni completely free of charge, aku tak bayar satu sen pun. Alhamdulillah semua berjalan dengan sempurna.

*Budak2 kem yang terbaca blog aku tolong maafkan aku kalau aku buat salah kat sana ^_^
*Facilitator memang sporting habis
*Banyak aktiviti aku tak list kan kat sini
*Overall camp memang best

Adios.... 

No comments:

Post a Comment