26 June 2016

Degree Sem 5

Konnichiwa ...

Sem 5 ni aku ok ke tak? rasa nya okay, cuma... Jap aku cari point nak mula dari mana.

Ok la macam ni ceritanya. Masa sem 4 dulu aku ada tak hantar assignment untuk web development. Kerja tu memang macam gampang susahnya. Aku tak boleh display data daripada database ke web server. Aku bukan tak tau nak buat, cuma aku tak tau coding dia apa. Aku tak jumpa buku rujukan untuk aku buat reference. So, kalau aku nak hantar tak kan aku nak hantar coding yang kalau 'run' tak memaparkan apa2 pun kan? Nampak pointless la. Jadi sem 5 ni aku kene repeat assignment untuk subject ni. Dah la aku kene deal dengan Liverpool punya University. Lambat sehari pun dah kene reject tak boleh hantar. Hantar assignment pakai email direct ke sana.



Tapi rileks la kan? tak perlu nak depress sangat. Bukankah kegagalan tu mengajar kita untuk menghargai kemenangan? Hahahaha. Tak gitu?

Kalau nak diceritakan almost half students class aku kene repeat assignment tu. Jyeeahh repeat beramai2 baru ada feels. XD

Memang degree aku bawak subject2 tough. Kalau tak guna dua2 belah otak memang boleh kecundang tengah jalan. So memang kene fikir smart and clever. Memang sebagai student banyak halangan2 yang kene tempuh. Bila nak belajar ada je member ajak keluar. Bila nak kumpul duit mula lah wayang keluarkan cerita2 best. Nak bukak semangat belajar tu amat payah kalau surrounding mempengaruhi. Sebab tu aku kene duduk sorang kalau nak belajar. Bukan aku mengasingkan diri dengan kawan2 aku yang lain. Masa keluar rehat aku still lagi lepak sama2.

Walau apa pun usaha tetap diteruskan....

Bagus...
(Anime zaman sekolah aku yang kuat berusaha ^_^)


*Janji pointer gua atas 3 hehehe... syukur

Sem 5 pulak, berjalan secara perlahan dan teratur (walaupun ada rintangan last2 minute). Asssigment video aku pun so-so je. Bukan aku tak de idea tapi aku tak de device. Yes, proper device. Kau nak tau aku buat assigment video pakai ape? Aku pakai Sony Xperia z1. Yer, pakai telefon je. Itulah camera, itulah video recorder, itulah microphone, itulah recording device semua dalam satu. Disaat orang pakai DSLR atau kamera lensa bak hang terang gilo sampai aku punya quality nak compare terlampau jauh. hah~

Janji Idea disebalik video gua amat bagus. Dalam banyak2 topik yang ada, topik aku pilih adalah rare dan group aku sorang je yang buat. hahaha Yang lain semua pilih topik sama. Sebab topik aku agak risk taker dan susah nak di buat. Alhamdulillah berkat idea creatif yang group aku bincang dapat disiapkan dengan berjaya.

Assignment coding cam biasa, haprak~

Assignment lain very good.

Final exam pulak ntah macam mana aku berstudy group ngan budak melayu kelas aku. Biasanya diorang study sensorang, kadang2 malas nak study. So dari sini aku dapat curahkan apa yang aku ingat dan kongsi ilmu yang ciput2 last minute hahaha.

Disebabkan aku ada pada level 5, paper aku ditanda oleh lecturer dan pihak university UK. Dan resultnya... pointer aku drop skit. Hmppphh.... biase la. Lecturer aku pun dah bagi tau sem2 akan datang agak tough. Marking pun memang kaw2 dia semak balik.

So, itulah keseluruhan cerita sem 5 aku yang bosan dan berulang2 samanya dengan sem2 lepas.

P/s: Lepas ni aku short sem (Sem6)

No comments:

Post a Comment