06 April 2013

Sebulan Bekerja

Yo,yo Wassaapp berasapp.....Fuhfuh *tiup2 skit, hehehe. Almaklumlah dah berhabuk aku punye blog setelah sebulan aku tak log in. Lagipun blog aku nie terletak kat laman sesawang..memang banyak la 'sesawang' nyer...hahaha

Asyik kerja memanjang, dah nak sebulan aku kerja kat tempat sama. Time kerja, hidop aku macam dah tak der life. Pergi pkol 10 pagi balik pkol 10 malam. Nak tengok berita tak sempat, apatah lagi nak berfacebook (tunggu cuti baru dapat bukak). Aku cuti pun sehari jer (hari jumaat). Senang cerita memang banyak bende la aku tak tau. Jangan cakap pasal keadaan kat negara sendiri, negara luar pun aku tak tau ape2 (bukan tak tau langsung cume tak tau perkembangan jer~). Yang aku tau barang yang dijual kat tempat aku kerja dan balik rumah tidor dan esok sambung pergi kerja.

Dalam masa sebulan aku kerja, macam2 experience aku dapat (yer la aku nie pun first time bekerja). Dan yang paling best nyer aku tak tau plak yang kerja kat situ kadang2 boleh dapat tip(upah) dari customer sebab kat situ kerja aku serve customer yang tengah cari barang jer.

Ape~? macam mane aku dapat tip? hahaha....dekat tempat aku kerja tu macam2 barang komputer kedai tu jual, termasuk lah printer. First tip yang aku dapat ialah dari seorang lelaki yang asal dari Dubai. Die nak beli wireless keyboard (kalo tak salah aku) dan aku pun tunjukkan lar. Die pun kate boleh test tak (bercakap dalam bahase inggeris). Aku pun cakap la kene beli dulu baru boleh test. Die pun cakap "owhkay, i'll buy it". Lepas beli tu aku pun ajak la pergi tempat test pastu semua ok tak der masalah die pun bagi aku seringgit sebab dah tolong die. (seringgit? sikit ker? tapi bagi aku ok jer...sebab aku tak berharap pun dapat upah nie)

Pastu hari...... err, hari........(hari ape erk? aku lupa lah..hehehe) *abaikan, ade satu costumer nie beli printer dot matrix (ala~ printer yg print resit lepas beli barang tu). Lepas bayar die pun cakap, "boss, pinjam you punye pekerja satu, I malas lar nak angkat bende nie sebab penat". So aku pun tolong lah angkat printer tu sampai kat tempat parking kereta die. Pastu die bagi aku upah Rm5. Mula2 aku malas nak ambik sebab aku tolong die pun sebab dah tugas aku. Tapi die suruh aku amik jugak, so..aku pun amik jer la. *hahaha...bangge dapat Rm5 boleh belanja untuk rehat nanti. :P

Pada hari yang lain pun same aku kene tolong orang bawak kan printer saiz besar (mono punye printer, saiz ala2 mesin Photostat tapi kecik skit) pergi dekat tempat pintu utama. Aku pun bawak lah printer tu. And lepas tu die pun bagi aku Rm5 jugak. (Rezeki katekan~)

Dan kes yang nie memang aku terkejut gile (tapi tak der la sampai tahap gile). Ader abang tu beli toner ink banyak, pastu die suruh aku tolong angkatkan. Dua beg plastik aku angkat, disebabkan aku tak cukup tangan aku suruh kawan aku tolong angkat yang selebihnye. Pastu turun kat tingkat parking bawah tanah. Lepas sampai kat kereta, die suruh letak barang kat tepi. Pastu.........

Hahaha...die kluarkan duit Rm60 dan die suruh aku share ngan kawan aku. Aku mula2 tu terkejutlah jugak.  Kawan aku tolak duit tu sebab banyak sangat (yer la..tolong skit jer..tapi upah bukan main banyak). Tapi abang tu kate ambik jer la. Aku ngan kawan aku tolak gak lagi skali ...*cewah, konon2 nye tak nak duit. Die pun berkeras suruh ambik jugak, kitorang pun ambik dan bahagi dua duit tu. Huhuhu~ berisi skit dompet aku *dompet aku ader note merah sehelai jer time tu. Itulah rezeki. Tapi yang bagi duit tu orang die muda lagi cam orang bujang ataupun baru kahwin. Memang orang kaya kowt die tu.....yer lah biase nyer orang bujang nie nak pakai duit, tak kan nak bagi banyak tu kat aku kan,kan,kan? (tak pun die memang pemurah orangnyer...hmmpphhh~?)

Dan yang peliknyer....post hari nie sebenaranye aku nak cerita pasal ragam customer2 yang aku jumpe, tapi aku cerita pasal tip pulak. Tak per lah, yang tu aku cerita lain kali di post yang akan datang.

No comments:

Post a Comment